Välkommen till JFK

Syftet med Jörns FotoKlubb är att ge dig som tycker om att fotografera en plats att träffa likasinnade, utbyta erfarenheter och även lära dig något nytt.

söndag 6 juli 2008

Kopiera och förstå

Ett tips som jag själv använder mig av är att kopiera mina favoritbilder (inte motiven) i kompositionen och översätta det till min egna när jag fotograferar. Ser jag en schysst vinkel på en bil-bild så kan jag ju använda den när jag ser en bil jag vill plåta och inte bara bränna av en mitt på sida som gör kompositionen platt och ointressant.
Samma gäller djur och barnbilder. Hitta en person (mentor el. vad du vill kalla denne) som kan detta med att fotografera exempelvis hundar och studera bilderna. Gå inte efter motivet utan helheten, kompositionen. Ta till dig detta och öva sedan på din hund med ett 50-100-tal bilder eller tills du får till en liknande bild som din "mentor" har tagit.
Här gäller det att vara självkritisk. Fastna inte i fällan att bara se motivet hur söt din vovven är, fokusera att ta en bra bild istället.

/Fredde Marklund

Inga kommentarer:

Bloggar av intresse?